Vaarwel Samaranch, Olympische pionier

Woorden kunnen haast niet beschrijven hoe belangrijk deze man is geweest voor de ontwikkeling van de Olympische sport. Zijn idee om sponsoring en de verkoop van tv-rechten mogelijk te maken tijdens Olympische Spelen hebben ervoor gezorgd dat het toernooi naar ongekende hoogten is gegroeid. Was dit niet gebeurd, dan waren de Spelen waarschijnlijk ten dode opgeschreven.

Die toestemming gebeurde in 1984, in een cruciale tijd in de wereld. Het IJzeren Gordijn stond nog, Oost- en West-Duitsland waren nog verdeeld. De interesse voor de Spelen was tanende, veel landen zagen het niet als serieus evenement. Het belangrijkste voorbeeld hiervan is de continue starrigheid van de Verenigde Staten om bij het boksen en basketballen niet de sterkste atleten af te vaardigen. In 1984 gebeurde dit, door de commercialisering, bij het basketbal wel. Michael Jordan won er goud, en de VS deden dat in 1992, 1996, 2000 en 2008 nog eens.

Oostblok-landen boycotten de Olympische Spelen in Los Angeles, maar door de eerste commerciele Spelen maakte de organisatie voor het eerst winst (en dik ook). Hoe dit verder is gelopen, mag inmiddels wel bekend zijn.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s