Marchetti: Een overlevende in het doel bij Italië

Federico Marchetti is doelman door een speling van het lot, zoals zoveel keepers dat zijn. Toen hij klein was, was hij liever spits. Op een regenachtige dag belandde hij in de jeugd tussen de palen, en is daar nooit meer weggegaan. Dit is het verhaal van de keeper van Cagliari, die sinds de blessure van Buffon op maandag eerste keeper is bij de ‘Squadra Azzurri’.

marchetti
Marchetti debuteerde een jaar geleden in het nationale elftal, op 26 juni 2009, in een vriendschappelijk duel met Noord-Ierland in Pisa. In het begin van zijn profcarrière was Marchetti een ware voetbalnomade. Zo speelde hij bij de eerste Italiaanse topclub, Pro Vercelli. Nu hij 27 is, heeft hij al voor acht verschillende clubs gespeeld.

Zijn ontwikkeling als voetballer werd ruw onderbroken door een auto-ongeluk, welke zijn leven veranderde. “Het is vijf jaar geleden inmiddels, gelukkig kwam ik met twee medespelers ongedeerd uit het ongeluk, maar twee anderen overleden ter plekke.” Het is een moment dat hem nog steeds erg emotioneert.

Nadat hij rouwde om het verlies van zijn vrienden, besloot Marchetti het gezicht van de heilige maagd Maria op zijn borst te laten tatoeëren. “Het is moeilijk om uit te leggen hoe het is om de dood in de ogen te kijken. Het was een heel vervelende ervaring, maar ik moet het met me mee dragen en dit is de manier om dat te doen”, zei hij hierover.

Nu ligt het lot van Italië in zijn handen. Marchetti zelf is klaar voor zijn moment van glorie. “Ik ben hier omdat ik de benodigde kwaliteiten heb. Mijn verhaal is niet niks natuurlijk, maar nu ik in de basis komt te staan, wordt de ervaring er alleen maar mooier op.” De doelman is gewild door clubs als AC Milan, Juventus en Bayern München.

Zijn specifieke kwaliteiten? De doelman legt het zelf uit: “Ik ben niet zoals Buffon, hij heeft betere reflexen en is een stuk sneller, ik ben atletischer en explosiever. Ik heb veel karakter, ben dapper en ik ben me bewust van mijn tekortkomingen.”

Zondag begint het sprookje van Marchetti.

Vertaling en foto van Marca.com

Geef een reactie

