Wat het WK met de televisie doet

De tijd rondom het WK is voor veel ondernemingen een rumoerige tijd. Veel merken zoeken naar hét Oranje-gadget, of dé Oranje-hype van het toernooi. In andere landen gebeurt dit evengoed. Zo is de Spaanse sportkrant Marca al even bezig met de leus “Todos a una con La Roja”, wat zoveel betekent als “Allen voor één met het nationale team”. Maar er is meer. Wist je bijvoorbeeld dat, door de jaren heen, de televisie ook nieuwe lanceringen kende vlak voordat het WK begon?

media_xl_125646

Zo was er in 1970, het laatste WK van het Brazilië van Pelé, de kleurentelevisie. Deze was voor het eerst betaalbaar voor een hoop huishoudens, en zodoende werd deze televisie massaal aangeschaft.

Daarna was er een grote droogte met betrekking tot nieuwe televisietechnologieën, maar in 2002 volgde een nieuwe revolutie: de flatscreen-televisie. Vlak voor het WK in Zuid-Korea en Japan werd deze beeldbuis geïntroduceerd, en net zoals in 1970 vond deze televisie gretig aftrek bij huishoudens over de gehele wereld.

In 2006, vlak voor het WK in Duitsland, was het de beurt aan de plasmaschermen. Plasma-televisies waren voorheen onbetaalbaar, maar met het oog op het WK werd collectief gekozen voor een prijsverlaging, om het toestel aan de man te brengen. Met succes, want wie heeft er nu niet zo’n ding thuis staan?

2595587333_3c8c94da02

Tussendoor, bij het EK van 2008, was er de massale introductie van HD-televisie. Scherper dan dat was voorheen nog nooit vertoond.

Dit WK van 2010 zag de geboorte van de eerste 3D-televisie, van de merken Samsung en Panasonic. Je moet wel zo’n gek brilletje op zetten om ervan te kunnen genieten, maar wederom is het een revolutie in elektronicaland, eentje die de huiskamer nog meer in de richting van thuisbioscoop duwt.

media_xl_3653529

Deze ontwikkelingen, die zich de laatste jaren in rap tempo opvolgen, roepen een prangende vraag op. Moeten we in de toekomst nog wel naar pleinen toe om het Oranje-gevoel mee te maken, of kan dit net zo goed thuis? Wat denken jullie?

Foto’s via: AD.nl, Jos Jonkeren / Flickr.com, HLN.be

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s