NBA 2010/2011 Preview: West

Gewoon, omdat ik er zin in heb. Een kleine preview van elk team in de NBA. Zo objectief mogelijk probeer ik naar elke situatie te kijken, maar ik kan mijn subjectiviteit niet helemaal uitsluiten gok ik. Hoe dan ook, het belooft een leuk seizoen te worden, met een hoop rookies die een impact kunnen maken. Het seizoen mag van mij beginnen.

Western Conference

  1. Los Angeles Lakers – Mag geen verrassing heten. Ze versterkten zich zelfs ten opzichte van vorig seizoen. Met Matt Barnes en Steve Blake halen ze zeer goede opties voor de bank. Het enige nadeel voor ze is dat ze in de “moeilijke” Western Conference zitten, waardoor ze het om het beste record af gaan leggen tegen dat team uit South Beach. Kobe en Pau hebben een wereldkampioen erbij in Lamar Odom, en ik verwacht een derde titel.
  2. Dallas Mavericks – Het belangrijkste voor de Mavs in het offseason was het behouden van Dirk Nowitzki, the franchise zogezegd. Ze haalden Tyson Chandler, iemand die wanneer 100 % makkelijk double-doubles op het bord zet. Loosden eindelijk Josh Howard, die altijd geblesseerd was. En hebben Caron Butler, die zich nu op zijn gemak moet gaan voelen. JJ Barea is hun spark plug van de bank.
  3. Denver Nuggets – Ze zullen altijd een contender zijn, maar ik denk dat de geruchten rondom Carmelo Anthony ze gaan opbreken. Ook valt het te bezien of Nene healthy blijft. Dit mag pessimistisch zijn, want ze kunnen ook zomaar weer tweede worden. Houd Ty Lawson in de gaten.
  4. Oklahoma City Thunder – Ik ben fan van Kevin Durant. En Russell Westbrook. En Serge Ibaka. En James Harden. Hell, ik ben fan van de Thunder. Een jong team, dat een paar spelers heeft die hun plafond nog lang niet bereikt hebben. In het geval van Durant en Westbrook is dat beangstigend. Verwacht heel veel van Cole Aldrich, hun gedrafte big man van Kansas. Hij deed het erg goed in preseason workouts.
  5. San Antonio Spurs – De Spurs zijn altijd een geduchte tegenstander zolang Gregg Popovych op de bank zit. Het is te hopen dat hun sterrentrio (Duncan, Ginobili, Parker) gezond blijft dit jaar. Daar ligt hun grootste gevaar, blessures. Verwacht veel van Tiago Splitter, hun Braziliaanse draftpick.
  6. Utah Jazz – Onze landgenoot Francisco Elson zal hier spelen voor scrap minutes. Ze verloren Carlos Boozer en Wesley Matthews, maar kregen Al Jefferson en rookie Gordon Hayward. Laatstgenoemde gaat een impact maken. No-nonsense type, goede werkethiek. Doen mee om de playoffplekken 3-6 in mijn ogen.
  7. Portland Trailblazers – De laatste jaren gruwelijk veel pech met blessures van de nummer 1 draft pick uit 2007, Greg Oden. Nu, na twee jaar bijna niks doen, moet hij het gaan laten zien. Groep is intact gebleven, dus ik verwacht een playoffplek. Ze hebben nu ook Wesley Matthews van de Jazz overgenomen, die moet je in de gaten houden.
  8. New Orleans Hornets – Deden een prima trade door Trevor Ariza te halen, en zo Chris Paul een beetje te bevredigen. Rookie Quincy Pondexter is een leuke toevoeging. Echter, het op de loer liggende free agency van Paul kan het team compleet lamleggen naarmate de finish nadert. Misschien traden ze hem wel in het voorjaar..

Houston Rockets – Ook zonder Yao (die op 24 minuten maximaal per game zit dit seizoen) vind ik dit een outsider voor de onderste playoffplek. Kevin Martin zou nu moeten opbloeien, zoals hij dat bij Sacramento deed. Let op rookie Patrick Patterson.

Memphis Grizzlies – Ik ben een beetje fan van dit team, omdat Marc Gasol er speelt. Ze deden het vorig jaar boven verwachting goed. Dit jaar krijgen ze met Xavier Henry van Kansas een zeer capabele guard erbij. Veel zal afhangen van het bevestigen van enkele spelers, met name Zach Randolph. Outsider voor de 8e seed.


Los Angeles Clippers
– Een shitload aan draftpicks helpt de Clips nog niet echt. Die franchise zit gewoon fundamenteel scheef ofzo, ik weet het niet. Blake Griffin kan, na het gehele vorige seizoen gemist te hebben met een breuk in zijn knieschijf, eindelijk zijn rookiedebuut maken. Jon Scheyer en Eric Bledsoe kunnen zich in dit seizoen bewijzen als rookie roleplayers. Ik gok weer een jaartje bottom feeder, maar met ruimte voor verbetering in de toekomst.

Phoenix Suns – Je mag er weinig van verwachten nadat ze Amar’e verloren. Een 8e seed is het hoogst haalbare op papier, maar met de additie van Turkoglu zijn ze een gevreesd team op hun run ’n gun offense, met veel shooters om de vloer te spreiden. Kunnen gaan verrassen, maar het zit er ook dik in dat ze alles opblazen met trades. Ik denk het laatste.

Minnesota Timberwolves – Het verlies van Al Jefferson lijkt zwaar. Toch denk ik dat deze ploeg het iets beter gaat doen dan vorig seizoen. Ze haalden Michael Beasley, die echt wel een 15+ PPG gemiddelde neer kan zetten. Daarnaast is hun Servische draftpick, Pekovic, een sleepertje. Europese spelers worden nooit op waarde geschat in de NBA, zo ook nu.

Golden State Warriors – Don Nelson weg. Anthony Morrow weg. Ik zie er niet veel uitkomen dit jaar. Ja, behalve dat Stephen Curry gaat bevestigen dat het een ster voor de toekomst is. Onze landgenoot Dan Gadzuric gaat ook hier spelen voor een paar minuutjes/secondes. Deden wel een goede signing in free agency met David Lee. Let op rookie Ekpe Udoh.

Sacramento Kings – Rebuilding. Nog steeds een bottom feeder, ondanks de kwaliteiten van tweedejaars Tyreke Evans. Zullen geleidelijk aan via de draft op moeten bouwen. DaMarcus Cousins is wel een goede rookie.

Geef een reactie

