Het merk Drenthe moet vermarkt worden

Royston Ricky Drenthe is als voetballer geen onbeschreven blad. Zijn voetbalkwaliteiten worden de afgelopen seizoenen grotendeels ondergesneeuwd door de capriolen die de linkspoot uithaalt buiten het veld. Was er eerst een auto-ongeluk met zijn splinternieuwe Audi Q7, nu is er de snelheidsovertreding van 180 kilometer per uur, waarbij Drenthe maarliefst zes keer door rood reed. Sommigen zeggen dat hij hierdoor zijn eigen glazen ingooit. Daar ben ik het niet mee eens. Het zijn dit soort negatieve incidenten, die positief uit kunnen pakken voor de voetballer, en het is aan marketingbureaus en hemzelf om dat in te zien.

drenthe-aan-de-tel

Waar denk je aan bij Royston Drenthe? Waarschijnlijk heeft het antwoord iets te maken met de extravagante levensstijl van de Surinaamse Nederlander. Gouden sieraden, dure oorbellen en mooie auto’s, het leven van een playboy. Misschien denk je ook aan het beroemde filmpje van Drenthe die handtekeningen uitdeelt in zijn auto, waarbij zijn t-shirt beschadigd raakt door een markeerstift. Lachen gegarandeerd.

Juist dat filmpje, en de eerder genoemde incidenten, laten zien dat Drenthe een persoon is die door een grote groep mensen in de gaten wordt gehouden. Waar Drenthe komt, wordt gepraat. Hij is een publiek icoon, zoals vroeger Patrick Kluivert. Het grote verschil met Kluivert is dat Drenthe de kans heeft om zijn negatieve publiciteit om te buigen in iets positiefs, en er zodoende ook nog aan te verdienen.

Deze vorm van reactiemarketing is in verschillende kringen nog zwaar onderschat gebleken. Zo was er recent de affaire rondom Carglass (Carglass Zuigt) en heeft Youp van ’t Hek ook menig medewerker bij T-Mobile doen beven. Wanneer de reactie van de benadeelde partij uitblijft, of de negatieve publiciteit niet op de juiste manier gecounterd wordt, kan de schade aan het imago verder oplopen.

Drenthe zou dus moeten profiteren van zijn eigen populariteit, door op te draven in commercials en op reclameborden. Hij zou sponsordeals af kunnen sluiten met juweliers en autodealers. Het is een manier om hem weer in een positief daglicht te zetten.

Zie je het al voor je. Een sprintwedstrijd. Cristiano Ronaldo op zijn Nikes tegen Royston Drenthe in zijn Audi. Of Royston in een reclame voor wasmiddel. Verwijdert gegarandeerd stukjes stift.

De mogelijkheden zijn eindeloos met een kleurrijk figuur als Drenthe. Hij moet ze alleen wel pakken. Ook naast het veld.

http://www.youtube.com/v/pmUEnYHFS2k?fs=1&hl=nl_NL

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s