Nog maar twee dagen!

Op woensdagmorgen om half negen begint voor Roger en mij het grote avontuur naar Rusland. Het grootste land ter wereld. Speelbal van machoman Poetin, die graag met ontbloot bovenlijf wordt gefotografeerd, zo bleek laatst uit het nieuws. Verder weet ik eigenlijk bar weinig van Rusland. Mijn Russische woordkennis blijft beperkt tot de woorden ‘ja’, ‘da’ en ‘nazdrowje’, wat ik, ja en proost betekent. Niet geheel onbelangrijk, aangezien de Russen verstokte alcoholisten zijn, die flink aan de fles lurken om het zichzelf zo warm mogelijk te maken. Moet ook wel. Het is daar tenslotte gemiddeld -20 in de winter.

Wanneer wij aankomen in Moskou, is het er voor winterse begrippen nog zacht weer. Met -12 graden kunnen de extra sokken wel aangetrokken worden, maar hoeft de tweede trui nog niet uit de kast. In de loop van de week wordt er echter een helse temperatuur van -19 voorspeld. Dat is pas kou. Ik krijg al rillingen bij de gedachte eraan.

Voor de rest hoorden we gisteren dat we de eerste paar nachten verblijven in het oude Olympische dorp in Moskou. Dat dorp, dat al sinds 1980 bestaat en dus geheel in de communistische sfeer is opgezet, is al die tijd nauwelijks veranderd. Het biedt naast een broodnodige slaapplek ook een kijkje in een wereld die compleet anders is dan wij in de Westerse gemeenschap voor kunnen stellen. Dat maakt mij erg nieuwsgierig. Zeker na het bezoek aan de Russische ambassade in Den Haag.

Dat pand lijkt zo weggelopen uit de minimalistische stijl die het communisme zo kenmerkte. Kale, vaalgroene muren, zwart-witte tegels en houten meubilair, dat bij menig antiquair aardig wat zou opbrengen. Alle vooroordelen werden bevestigd. Dit in tegenstelling tot het personeel, dat erg behulpzaam was. Zonder veel problemen kregen we dan ook ons visum uitgereikt, waarna Roger en ik ons de nodige minuten hebben verbaasd over het cyrillische schrift. Daar valt echt niks van te maken!

Terugkomend op mijn Russische vocabulaire, het Russische BAH is het Nederlandse ‘van’. Om die reden heet ik dus BAH op mijn visum. Genieten. Breeduit genieten.

Nog maar twee dagen!

Van 15 tot 21 december zit Gino in Rusland, waar hij samen met Roger een bezoek brengt aan Moskou en de omgeving. Het centrum van de stad wordt verkend, er wordt gewintersport (wat geheid een aantal mooie kiekjes oplevert) en alles wat daartussen gebeurt wordt in verhaalvorm gegoten, om jullie te laten genieten van de Sovjet-indrukken die opgedaan worden.

Geef een reactie

