Een andere exploitatie van ‘The Golden Voice’

In een krappe week tijd is een anonieme dakloze in Ohio wereldnieuws geworden. Ted Williams, nu bekend als de man met ‘the golden voice’, werd aan de rand van de weg gefilmd door een sympathisant. Dit filmpje vond zijn weg naar YouTube, met de boodschap dat er iets gedaan moest worden met het unieke talent van de man. En warempel, het zoveelste feelgood-verhaal ontrolde zich binnen no-time. Inmiddels heeft Ted Williams zoveel aanbiedingen binnengekregen, dat hij niet aan alles kan voldoen.

Williams leende zijn stem al aan radioshows (onder andere NBC), aan een commentatorrol bij de basketbal-franchise Cleveland Cavaliers, en een macaroni-reclamespot van Kraft. Door deze wildgroei aan aanvragen en spotjes met hetzelfde stemgeluid, bestaat er een grote kans op overkill. Daardoor is de kans groot dat het gewenste marketingeffect van de spotjes uitblijft.

Een belangrijke en vooral goedkopere manier om van deze ‘buzz’ rondom de persoon Ted Williams te profiteren, is om een spotje te verzinnen dat nadrukkelijk stelt dat het hier niet Ted ‘The Golden Voice’ Williams betreft. In plaats daarvan biedt het spotje wel een verrukkelijke aanbieding, of een niet te missen actie.

Het is een soort guerrillamarketing in een modern jasje. Deze manier van marketing valt op tussen de rest, doordat het de persoon Ted Williams op een totaal andere manier gebruikt. Zo blijft het spotje beter hangen bij de consument, en kan de impact van het spotje veel groter worden. Zeker als dit wordt opgepikt door nieuwsstations over de gehele wereld, wat meestal het geval is bij zulke feelgood-verhalen.

Tegen de massa in gaan loont. Ook in dit geval. Het is alleen de vraag wie de eerste gaat zijn die het wil inzien.

Plaats een reactie