Kneuterig imago Elfstedentocht kan beter


Het is winter in Nederland. De gedachten gaan automatisch naar boerenkool met worst, erwtensoep en bovenal schaatsen. Inmiddels is het al zo lang zo koud, dat er weer volop gespeculeerd kan worden over de Elfstedentocht. Komt deze tocht er dit jaar wel of niet? Zullen we de beroemdste Friese zin aller tijden weer over de lippen van de rayonhoofden horen rollen? Beter gezegd, giet it oan?

De Elfstedentocht is een traditie in Nederland. Simpele boerenjongens worden helden door de uitputtingsslag te ondergaan. De wedstrijd is de belichaming van de Nederlandse lijfspreuk ‘Je Mantiendrai’, ik worstel en kom boven.

Velen kennen de beelden van verkleumde mannen, die met de ijspegels aan neus en baard zich staande proberen te houden. Ook zijn mensen opgegroeid met het beroemde stempelkaartje van Piet Kleine, of met de heroïsche zeges van Evert van Benthem. Het is dit soort kneuterigheid dat tegelijkertijd charmeert en oproept tot vragen, zoals de vraag waarom er zo weinig gedaan wordt met de commerciële waarde van het evenement?

Het is een issue dat Arjen de Ruyter, oprichter van het bureau 20Knots, adresseert in een column in BVVS Netwerk, een magazine voor afgestudeerden en partners van de opleiding SPECO Sportmarketing. De Ruyter bekritiseert de conservatieve houding van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elfsteden (KVDFE). Die vereniging vindt dat een vrijwilligersorganisatie zich moet onthouden van sponsoring en andere commerciële activiteiten, en dat is een zeer grote fout.

Dat vinden wij bij Ghering Management & Marketing ook. Door de absentie van commerciële activiteiten, is de Elfstedentocht een evenement geworden dat jaar in jaar uit afhankelijk is van belastinggeld. Hoe anders kan dit zijn, als het evenement zelfs maar zoiets simpels als sponsoring toelaat?

Denk eens na over drie soorten simpele sponsorpakketten, die bij de definitieve doorgang van het evenement keer op keer, op korte termijn geleverd kunnen worden. Zulke pakketten zouden de financiële bestedingsruimte van de KVDFE erg vergroten.

Echter, dat is nog maar de eerste stap richting commercialisering. Wat te denken van buitenlandse media-aandacht? Merchandising? Speciale etenswaren? Promotionele acties van merken als Unox, of Iglo?

Om deze commercialisering plaats te laten vinden, moet de mentaliteit van de vereniging echter wel veranderen. Dat begint bij de voorzitter, Wiebe Wieling. Hij was eerder directeur van de Hanzehogeschool in Groningen. Door die functie zou Wieling het belang moeten zien van een constante drang naar ontwikkeling en innovatie.

Het zou de Elfstedentocht nog interessanter maken. Ook buiten onze landsgrenzen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s